Diana Urban: Halálos játszmák | értékelés

Crystal üzenetet kap egy rejtélyes appon keresztül, és kénytelen belemenni az emberrabló játszmájába, hogy megmentse a húgát. Egyre furcsább feladatokat kell teljesítenie, és már nem sok ideje van...

Én és a könyv

Nem vagyok egy nagy thriller-olvasó, de úgy gondoltam, talán, ha fiataloknak íródott, nem lesznek tőle rémálmaim. Illetve amiket eddig olvastam, mind tetszett, szóval azért megérzem, ha valami még pont nekem való :D

Köszönöm a 21. század kiadónak a  recenziós példányt!

Fülszöveg

Játsszuk ​ezt:

24 órád van rá, hogy nyerj. Ha megszeged a szabályaimat, a lány meghal. Ha hívod a rendőrséget, akkor is meghal. Ha szólsz a szüleidnek, vagy akárkinek, a lány meghal.

Készen állsz?
Crystal Donavan üzenetet kap egy rejtélyes appon keresztül, és egy videót, amelyen a húga látszik betömött szájjal, megkötözve. Crystal belemegy az emberrabló játszmájába. Először bizarr feladatokat kell végrehajtania: el kell lopnia egy iskolai dolgozatot, és be kell tennie valakinek az öltözőszekrényébe. Brownie-t kell sütnie, telefonbetyárkodnia kell.

Crystal rájön, hogy a feladatok egytől egyig a barátai ellen irányulnak. De ha nem engedelmeskedik, az emberrabló megöli a húgát. Vajon azt akarja megakadályozni valaki, hogy a csapatuk indulhasson a gaming tornán? Vagy titokzatos ellenfele tudomására jutott egy régi titok, és most ezt akarja megtorolni rajtuk?

Crystalnek egyre lehetetlenebb helyzetekben kell választania a barátai és a húga között. Szólnia kell valakinek, de közben túl kell járnia az emberrabló eszén. Mielőtt túl késő lesz.

Lapszéli jegyzetek

A könyvről röviden

– krimi/thriller fiataloknak

– gamer baráti társaság

– elveszett húg, zsaroló emailek, rég eltemetett titkok

– halálig tartó játék

 

Tartalmi figyelmeztetések: emberrablás, tűzeset, vér, alkoholproblémák, fizikális erőszak, lelki bántalmazás, étkezési zavarok, bullying, haláleset 


Véleményem

Olvasás után elég sok értékelést elolvastam, pedig nem nagyon szoktam ilyet csinálni. De nem tudtam eldönteni, mit gondoljak a könyvről.

Kettő dolog biztos:

- én tökéletes alany vagyok a krimi könyvekhez, mert sose tudom kitalálni a csavarokat,

- nagyon rövid idő alatt olvastam végig, konkrétan hajnali kettő körül fejeztem be, mert már tudni akartam a végét.

A történetben egy hat fős baráti társaságot ismerhetünk meg (Crystal, Akira, Dylan, Zoey, Randall, és Matty), akik azért versenyeznek, hogy hatuk közül ki az az öt, aki bejut a gamer versenyre, ahol nagy pénzdíjat nyerhetnek.  Mindannyiuknak van valami oka, amiért a fődíjért küzdenek: a főszereplőnk, Crystal az anyjának szeretne segíteni azzal, hogy beszállna a hitelbe.

A baráti társaságban Dylan a legújabb, aki a csapat egy nagy titkát nem tudja - és ami a legjobban bosszantott, hogy mi is nagyon-nagyon soká tudtuk meg, hogy mi ez a titok xd

Ha nem lenne elég a stressz, hogy sikerül-e bekerülni a csapatba, Crystal egy rejtélyes üzenetet kap a telefonjára, ahol a húgát látja megkötözve, bekötött szájjal - nem sokkal azután, hogy elindult az iskolai sítáborba. A zsaroló egy speckó appon üzen neki, és játszani akar vele egy (elég beteg) játékot. Crydtal nem szólhat senkinek, vagy a húga azonnal meghal. A feladatok nem tűnnek nehéznek először, de aztán egyre durvábbak lesznek, és Crsystal rájön, hogy mindegyik valamelyik barátjának árt, és egyre durvábbak lesznek...

Az írónő célja a weboldala szerint az volt, hogy megpróbálja körbejárni azt a morális dilemmát, hogy hogyan tudunk választani a szeretteink közül. Crystal esetében a húga vagy a barátai élete a fontosabb vajon? Vagy túl tud járni az emberrabló agyán?

"What if the killer made you do the killing, or else they’d murder the person who mattered to you most?"

Írtam már, hogy hamar befejeztem, nem véletlen: jó tempóban követték egymást az események, nem volt egy elnyújtott rétestészta, és emiatt nehéz is volt letenni. Végig ott lebegett a fejem felett a kérdés, hogy "vajon ki fog meghalni következőleg?", ugyanis az már az elején kiderült, hogy Diana Urban nem fél megölni a karaktereket. És kábé mindenki életveszélyben volt ebben a könyvben... 

Jó sokszereplős regény volt, Crystal és az öt barátja, ahogy készülnek a játékra, az édesanyja és a húga is fontos szereplők voltak, és aztán még pár rivális és mellékszereplő, akik igazán mozgalmassá tették a regényt.

A főszereplőhöz nehezen tudtam kapcsolódni. Néha úgy éreztem ő se tudja, mit akar és mit is érez - valahogy túl egymással szemben állóak voltak néha az érzelmei, tettei. Persze, ez előfordul, és lehet egy ilyen karakter nagyon megkapó, de Crystalnál ez valahogy nem jött át nekem.

A múltbéli titkos történet (ami miatt az egészet végigolvastam, hogy végre megtudjam, mi a fenét titkolnak előttem) azért elég durva volt. De idk, hogy miért kellett ebből a baráti társaságon belül ekkora drámát csinálni.

Ami tetszett, hogy a Halálos játszmák a történeten keresztül, kreatív módon hívja fel a figyelmet az online biztonságra. Egyáltalán nem számítottam arra a csavarra a végén, amikor kiderült minden. Mondjuk ezt tudjuk rólam, hogy általában semmilyen csavarra nem számítok és ritkán jövök rájuk xD A Tesz-Vesz város rejtélyei még mennek, annál komplexebbnél ne számítsatok rám lol.

Na, de nem is ez a lényeg, hanem hogy ez a cyberbiztonságos rész elég releváns a mai fiataloknak, és jó pont a könyvnek. És kicsit reálisabbá is teszi a könyvet, mivel a fiataloknak szóló nyomozós könyvek néha nehezen találják az egyensúlyt a valóságos tinik és a "jepp, egy tini sose csinálná ezt valójában" között xd

Összességében a Halálos játszmák okos, sokkoló, hátborzongató, feszültséggel teli és egész egyszerűen egy őrült könyv. Csodálom, hogy Crystal meddig elment ebben az egész játékban, kicsit nehéz elhinni egy 16 évesről. De azért csodálom a kitartását és bátorságát. Én tuti elmentem volna a rendőrségre sokkal hamarabb. Mondjuk... a legelején xD

Ajánlom, ha

- ismerkedsz a thriller műfajjal,
- 14 éven felüli vagy,
- egy sokszereplős, őrült nyomozásra indulnál,
- szereted a csavaros regényeket.


Ha felkeltette az érdeklődésedet a regény, akkor ITT tudod megvásárolni!
A Back to School projekthétre írt többi bejegyzést ITT tudod elolvasni.

Vigyázzatok magatokra és olvassatok jókat!

Vanda

Megjegyzések

Ezek is érdekelhetnek:

Karácsonyi ajándék - letölthető könyvjelzők