ELTE kurzusajánló 1. – Jegyzeteléstechnika a felsőoktatásban


* Fancy lead helye, amitől a bejegyésre kattintasz. Téma: Tanuljunk meg jegyzetelni, és kapjunk érte három kreditet.*

*A bejegyzés az online oktatás alatt íródott, egy éve :D*

Nem tudom, hányan tudjátok, vagy olvassátok ezt egyáltalán, de már két éve az ELTE Bárczi padjait... Vagyis másfél éve már a saját székemet, koptatom. A Bárczi kinn van a világ végén, és elég kevés szabadon választható kurzus indul, így az a kötelező 12 kredit nagy mumus volt számomra. Hiszen vennék én fel az eltén bárhol órát, de olyan sűrű az órarendem, hogy nesélyem sincs odautazni.

De bumm, jött az online oktatás, és megmentette az életem. Ebben a félévben fel is vettem három olyan kurzust, ami nem kapcsolódik kicsit se a gyógypedagógiához, de plusz kredit, és izgalmas. Ezek közül egyet szeretnék most nektek bemutatni: 

BBV-060:23 1 - Jegyzeteléstechnika a felsőoktatásban

Na, ki találja ki, hogy a szabadon választható kreditek mellett mi volt még a mumosom? Igeen, a jegyzetelés! Mondjuk főleg az online oktatás alatt, mert semmi motivációm nem volt rá. Úgy éreztem, hogy ez a kurzus tökéletes lesz arra, hogy újra motivált legyek, ráadásul még tudni is fogom, hogy mit csinálok.

A kurzus anyaga

Emészthető mértékű elméleti tudás, és rengeteg gyakorlati feladat, pont amit vártam. Sok olyan dolog hangzott el, amiről azt gondoljuk, hogy "japp, hát ez logikus, miért mondják el ezt egy kurzus során". De ilyen összeszedve és rendszerezetten szerintem nem igazán van meg sehol.

Az analóg (füzetbe, tollal) és a digitális jegyzetelés és az anyag része, így aki laptopon jegyzetel, az sem marad ki. Ha pedig tervezel átállni, akkor sok jó programot is megismerhetsz.

Többféle módszer is bemutatásra került, illetve olyan jegyzetelési módok, mint a Smartwisdom és Mindmap.

A kurzusnak nem célja, hogy megmondja, hogy mi a legjobb, de az mindenképp kiderül, hogy mi az, ami tuti jobb (pl, a nem jegyzetelésénél jobb a jegyzetelés, ez tény). Nem fog ráderőltetni egy számodra kellemetlen módszert, viszont rengeteg féle lehetőséget mutat be, amiket kipróbálhatsz, átalakíthatsz, és magadévá tehetsz.

Számonkérés, feladatok

A jegy összesen három feladatból állt össze: házik + zh + reflexiós napló

Minden óra után kaptunk egy házi feladatot, amit vasárnapig délig kellett megcsinálni és feltötleni(hétfőn voltak az órák). Ezekre 10 pontot lehetett kapni, plusz 2 pluszpontot (én kétszer is kaptam, hehe. Volt egy diák, aki tök sokszor kapott. Van egy sejtésem ki volt. Egyszer beleolvastam egy srác házijába, és nem értettem benne a magyar szavakat. FUN).

Szóval ezek olyasmi házik voltak, hogy pl. próbálj ki egy digitális jegyzetelő alkalmazást, és egy órát jegyzetelj ki benne, elemezd három társad jegyzetét, próbálj ki egy nem lineáris módszert (gondolattérkép stb), egy korábbi jegyzetedet írd le rövid és hosszú verzióban. Ilyesmik voltak, összesen tíz darab.

A zh-ra ki kellett válsztanod egy másik kurzus szakirodalmából ötven oldalt, kijegyzetelni és elküldeni a tanárnak. A zh jegyzeteléssel kapcsolatos elméleti kérdésekből, plusz az 50 oldalas jegyzetedhez kapcsolódó gyakorlati kérdésekből állt össze. Nem volt nehéz egyáltalán, minim ális tanulással elvégezhető ötösre.

Az önreflexiós napló egy minimum 12 oldalas iromány képekkel együtt. Többféle jó megoldás is van, én végignéztem, hogy hogyan fejlődött az eddigi évek alatt a jegyzetelési stílusom, mi változott, miket tanultam. Ez számomra is nagyon hasznos volt, és sok mindenre rájöttem, sok mindent kellett átgondolnom.

Részlet az önrefelxiós napló legvégéből:

"Ez a kurzus sokat segített abban, hogy tudatosabbá tegyem a jegyzetelést, és ezáltal a tanulásban is nagyobb segítségemre legyen. Kíváncsi vagyok, hogy hogyan fogom tudni kamatoztatni ezt a jövőben. Az biztos, hogy a húgomnak sokat fogok mesélni, mert most lesz majd egyetemista, és örülök, hogy sok jó tanáccsal tudom majd ellátni, ami segíteni fogja a tanulásban."

Tanár

A kurzus oktatója Bencze Norbert. Egy rossz szavam nem lehet rá, fiatal, nagyon türelmes, kedves, és szívesen elmagyaráz bármit többször is (volt rá lehetősége xd De mindig hálásnak kell lenni azoknak a hallgatótársaknak, akik mernek kérdezni, mégha harmadszorra teszik is). Igazságosan osztályozott, de az előre lefektetett szabályokat betartotta (házikkal kapcsolatban pl)

Példa órai munkáról, és háziról:




Összességében 

Sok munka van abban, hogy megszereztem azt a három kreditet, de legalább releváns új tudással gazdagodtam. Ha elsőéves vagy és még sosem kellett ennyit jegyzetelned, vagy már idősebb vagy, de szívesen kipróbálnál új technikákat, akkor mindenképp ajánlom nektek ezt a kurzust.

Vanda


Megjegyzések

Ezek is érdekelhetnek:

Monique Roffey: A sziget sellője | értékelés