Jane Austen: Büszkeség és balítélet | értékelés

Vajon hogy tetszik valakinek a Büszkeség és Balítélet, ha életében először találkozik a történettel? Első könyvem volt Jane Austentól is, de lehet ezután bátrabban nézelődök a művei között. Kicsit magamat is megleptem, hogy milyen könnyen haladtam ezzel a több, mint ötszáz oldalas könyvvel.

Én és a könyv

Mikor megláttam, hogy milyen csodálatos borítóval jelenik meg újra ez a klasszikus, számomra eddig ismeretlen regény, éreztem, hogy itt az ideje, hogy megismerkedjek Jane Austen művével. Eddig egyedül a Bridget Jones filmek miatt volt bármi fogalmam a könyvről, de ezt most bepótoltam.

A bejegyzés a Prológus Adaptációk hete projektjének ekretén belül született. Ebből a könyvből több filmfeldolgozás is van, és én egyet sem láttam... Szégyen gyalázat. Melyiket kéne megnéznem?

Köszönöm Menő könyvek a lehetőséget!

Fülszöveg

Az öt hajadon leánygyermekkel büszkélkedő Bennet család még nem sejti, hogy a szomszéd birtokot megvásárló ifjú, vagyonos nemesember és legjobb barátja akaratlanul is alaposan felforgatják majd a családtagok hétköznapjait. Szenvedélyes mulatságok, intrika és pletyka, szerelmi incselkedés és féltékeny bosszú története ez, amelyben egy ifjú hölgy mindenki eszén túljár, és tűzön¬vízen át megtalálja a boldogságát. Jane Austen utánozhatatlan ironikus humora és a XIX. századi Anglia színes korrajza teszi páratlanul szórakoztatóvá az írónő legismertebb, és legtöbbször filmre vitt romantikus regényét.

Lapszéli jegyzetek

"Egyetemesen elismert igazság, hogy egy dúsgazdg, nőtlen férfinak okvetlen szüksége van feleségre."

 Így kezdődik a Loósz Vera fordításában tavaly megjelent híres Jane Austen regény. Nem hiszem, hogy sokaknak be kéne mutatni, mert akiket eddig elkerült a regény, azok valószínűleg ez után is el fogják kerülni. Bár bevallom, nekem is ez volt az első olvasásom.

A klasszikus regények sokszor riasztják meg az embereket, az iskolában a legtöbbünkből kiirtják az irántuk való rajongást, pusztán azzal az egyszerű módszerrel, hogy nem a legizgibbeket, hanem a szerintük legfontosabbakat olvastatják velünk.

Na, nem mintha a Büszkeség és balítélet annyira izgalmas lenne, hogy tövig rágja az ember a körmét olvasás közben, de mégis hihetetlen gyorsan fogytak a lapok olvasás közben, és egyszer csak azt vettem észre, hogy vége van.

Bevallom magam is meglepődtem mennyire beszippantott a történet, és hogy mennyire érdekelt, hogyan fog alakulni Elizabeth és Mr. Darcy sorsa (bár azért valamennyire ugye sejtettem már, szóval inkább az nem hagyott nyugodni, hogy ebből mégis hogyan lesz szerelem? És miért szereti mindenkit Mr. Darcy-t? Én annyira még most sem rajongok érte, bár tervezem újra elolvasni a könyvet, esetleg angolul, vagy más fordításban magyarul.

Elizabeth azonban belépett a kedvenc főszereplőim közé, illetve az apja ironikus hozzáállása is nagyon sokat dobott a regényen. Bár érdekes egy apa, aki a saját lányait leidiótázza, de fogjuk ezt a korszellemre. Meg tényleg elég bugyuta húgokkal lett megáldva Lizzy.

Ezt már említettem nagyjából, de klasszikus létére számomra nagyon jól olvasható mű volt, bár akadtak kivételek. Például mikor végül Lizzy végre igent mondott... Azt a részt háromszor olvastam el mire feltűnt, hogy mi is történik, de ez azt hiszem csak engem éget le, szóval hagyjuk is.

Összességében wow, ez újra meghozta a kedvem a klasszikus művek olvasásához, illetve Jane Austen további könyveihez. Lizzy és Darcy története végül csak ellopta a szívem, és remekül szórakoztam olvasás közben.

Ajánlom, ha

- szereted a klasszikusokat,

- szeretnéd ilyen szép kiadásban a polcodon tudni ezt a regényt,

- tudni akarod miről hablatyol Bridget Jones,

- öt filmet is fel akarsz tenni a várólistádra,

- meg akarsz ismerkedni a Jane Austen életművel.


Ha felkeltette az érdeklődésedet a regény, akkor ITT tudod megvásárolni!
Az adaptációs projekthétre írt többi bejegyzést ITT tudod elolvasni.

Vigyázzatok magatokra és olvassatok jókat!

Vanda

Megjegyzések

Ezek is érdekelhetnek:

Monique Roffey: A sziget sellője | értékelés