R. M. Romero: Karolina és a krakkói babakészítő | értékelés

1939, Krakkó, egy különleges baba és egy különleges babakészítő. Kettejük kalandja az emberek világában azonnal elrabolta a szívem, még ha száz zsebkendőt is elhasználtam olvasás alatt.

Én és a könyv

A Maxim kiadó regényeit mindig figyelemmel követem, ugyanis vagy a borítók rabolják el a szívem, vagy pedig a fülszöveg tűnik érdekesnek (esetleg egyszerre a kettő). A Karolinára is már a megjelenésekor felfigyeltem (2018) a borítója miatt, és most végre lehetőségem volt elolvasni is. Nem kellett csalódnom.

Fülszöveg

Karolina a Babák Földjén élt, ahol a babák és a patkányok háborúban álltak. A helyzet egyre reménytelenebbé vált, és Karolina azt remélte, hogy az emberek földjén talál majd megoldást.

És egy napon egy furcsa jó szél elviszi Babaországból… Krakkóban, a németek által megszállt Lengyelországban találja magát, a Babakészítő társaságában, 1939-ben.

A játékgyáros fájdalmas múltú, rendkívüli, varázserejű férfi. Már régóta egyedül él, ám Karolina bátor és szeretetteljes társaságában néha újra képes mosolyogni. Közben telnek a napok, és a Babakészítő mindenhova magával viszi Karolinát. De amikor elkezdődik a zsidók begyűjtése, a férfi és Karolina nem maradhatnak tétlenek.

De mit tehet egy varázserővel bíró játékgyáros és egy baba? Visszajut még valaha Karolina a Babák Földjére?

Lapszéli jegyzetek

Először is, ezer hála Zsebinek, amiért elolvashattam a könyvet, ugyanis egy élmény volt.

Miután befejeztem, sokáig csak ültem, hogy erről mégis hogyan tudnék mesélni, miket tudnék írni róla? Mert ahhoz, hogy megértsétek, miért szerettem ennyire, egyszerűen csak el kell olvasnotok. Persze, lehet titeket nem fogna meg, de ez egy másik kérdés.

A történet Lengyelországban, Krakkóban játszódik, a második világháború idején. Azt hiszem innen és a fülszövegből nem nehéz kitalálni, hogy a holokauszt is fontos része a regénynek.

Nem olvastam még sok könyvet ebben a témában, de mindig figyelemmel követem az új megjelenéseket, olvasgatom a fülszövegeket, és a nagy része a kívánságlistámon is van. A Karolina és a krakkói babakészítő azonban kiemelkedik ezek közül. Ez volt az első olyan regény, ami fiatalabbaknak íródott ebben a témában. Mármint, amikkel eddig én találkoztam, vagy olvastam.

Erről a témáról azonban nem könnyű gyerekeknek írni. Én azért már tanultam erről a témáról, jelenleg egy holokausztos órán* is részt veszek, így egész biztos, hogy több háttértudással rendelkezem a témáról, mint egy 12 éves. Márpedig a könyv stílusa maga simán megfelelne ennek a korosztálynak is. Aztán persze maga a téma már nem, de talán ha már tanultak róla valamennyit, (nyolcadikban?) utána gyerekek is olvashatják.

*(reklám: Ha ELTÉs vagy és érdekel a téma, ajánlom a Fénnyel írt emlékezet: fotográfiák a holokausztról című kurzust.)

A könyv nem csak az emberi világban játszódik, hanem visszatekintések által azt is megismerjük mi történt Babaországban Karolinával, és hogy hogyan is került ide. A két világ között nem lehetett nem észrevenni az erős párhuzamot, de engem ez egyáltalán nem zavart (olvastam értékelést, akit igen, ezért említem csak).

Számomra nagyon érdekes volt ez a varázslatos vonal, illetve az emberi világ varázslatos mivolta is. Kedvet kaptam tőle megismerkedni a lengyel mitológiával, és még több regényt olvasni róla. Bárcsak több ilyen varázsló élt volna akkortájt, vagy akár mostanában, aki segíthetett volna a gyermekeken.

Bár persze nem kell ehhez varázslónak lenni, hiszen a könyvben is volt olyan szereplő, akinek semmi varázsereje nem volt, mégis a zsidó emberek mellett állt. Örültem, hogy ilyen példa is helyet kapott a regényben.

A könyv főszereplői hamar közel kerültek a szívemhez. Karolina és a Babakészítő mellett természetesen Rena volt a kedvenc mellékszereplőm (a varázslényeket leszámítva).

A stílusát már említettem, hogy fiatalabbaknak is megfelelő, de Romero emellett gyönyörűen és megindítóan fogalmazott. Ha a történet megkívánta nevettem, ha kellett sírtam. Nagyon. A családom azt se tudta mit kezdjen velem a vörös szemeim láttán.

A könyv végén egy történelmi időrend és a szerző utószava segít egy kicsit helyére tenni a témát.

Összességében ez egy nehéz témát feldolgozó regény, de mégis varázslatos módon közelíti meg. A stílusa magával ragadó, és a szereplőket is hamar megszereti az ember, legyen az egér, pillangó, vagy baba. Gyermekek számára is érthetőbb formában meséli el a történelmünk egyik legborzasztóbb részét. Egyedüli olvasásra azonban nem ajánlom fiatalabbaknak, anélkül, hogy meg ne beszélnék utána közösen a szüleikkel, tanárukkal.

Ajánlom, ha:

- sírós regényt olvasnál,

- szereted a mitológiával kevert varázslatos könyveket,

- komoly témájú ifjúsági könyvet keresel,

- a gyerekedet érdekli ez a korszak, de nem akarsz túl durva regényt adni a kezébe.


Ha felkeltette az érdeklődésedet a regény, akkor ITT tudod megvásárolni!
A Yound Adult projekthétre írt többi bejegyzést ITT tudod elolvasni.

Vigyázzatok magatokra és olvassatok jókat!

Vanda

Megjegyzések

Ezek is érdekelhetnek: