Dan Wells: Részben ember - értékelés

Az elmúlt két évben egyre több könyvet olvasok újra, fene tudja miért. Mikor megkaptam a Kindle olvasóm, egy hat évvel ezelőtti trilógiának az előzménykötete volt az első, amit elolvastam rajta. Ez a sorozat, pedig az egyik nagy kedvencem: Dan Wellstől a Részben ember. 





Dan Wells: Partials – Részben ember (Partials 1.)

disztópia, ifjúsági, posztapokaliptikus

Fülszöveg: Az ​emberi faj a teljes megsemmisülés szélén áll, miután a Részlegesekkel – az emberekhez megtévesztésig hasonlító, ám mesterségesen előállított szerves lényekkel – folytatott háború megtizedelte a népességet. Az ott bevetett RM nevű vírus néhány tízezerre redukálta a túlélők számát, akik Long Islanden rendezkedtek be, míg a Részlegesek rejtélyes módon visszavonultak. Bármikor lecsaphatnak újra, de ennél is sürgetőbb probléma, hogy egy évtizede nem született az RM-re immunis csecsemő.

Kira, egy tizenhat éves orvostanhallgató a saját bőrén tapasztalja meg, ahogy az RM miatt az emberiség maradéka lassan kipusztul, miközben a kötelező terhességi törvény a polgárháború szélére sodorja őket. Kira nem hajlandó tétlenül nézni az eseményeket, mindent elkövet, hogy megtalálja a vírus gyógymódját. Erőfeszítései közben döbben rá: mind az emberiség, mind a Részlegesek túlélése azon múlik, sikerül-e felfednie a két faj közötti kapcsolatot – amelyet az emberiség vagy elfelejtett, vagy soha nem is tudott róla.

Ha érdekel, hogy hat évvel ezelőtt mit írtam a könyvről, ITT elolvashatod.

Hogyan került újra a kezembe?

Az előzménykötet, elolvasása után úgy döntöttem, hogy nekem most azonnal muszáj elolvasnom újra az elejétől az egész sorozatot. Csak nagyon kevés részlet maradt meg a könyvekből hat év után, de arra emlékeztem, hogy imádom, és molyon is fenn volt a kedvenc könyveim listáján. 

Úgyhogy zsipsz-zsupsz, már meg is vettem őket a DiBook oldalán. Egyszer talán majd papír alapon is beszerzem... Itt egy kicsit abbahagytam az írást, és moly.hu-n már rá is írtam egy kedvesnek tűnő alakra, hátha megvehetem tőle a könyveket. Hupsz :D

Véleményem

Ha a könyv oldalszámára nézünk (465), soknak tűnhet, mégsincs benne üresjárat.

A történet 2076 június harmincadikán kezdődik, egy három napos csecsemő halálával. Elég durva kezdés, de a fülszöveg elolvasása után talán senki nem csodálkozik, hogy nem egy fényes jövő leírását kapjuk. Az erős felütés megadja a hangulatot a regény többi részéhez, és végig izgalmas és pörgő marad a cselekmény.

Dan Wells nagyon hangulatos helyet teeremtett, ahhoz képest, hogy éppen elpusztul az emberi faj... De hát mindig is sejtettük, hogy hiába halnánk ki, a bolygó élne tovább, és a növények és állatok észre se vennék a hiányunkat. Egyszerre ijesztő és szépséges elképzelni, ahogy Manhattant szépen lassan belakja a vadvilág, és az állatkertek miatt még az elefántok is békésen eléldegélnek a zöld városban.

Ami nagyon tetszett a könyvben, az az, hogy egyik szereplő sem volt fekete vagy fehér. Mindenkinek voltak megkérdőjelzhető döntései, mindenkinek megvoltak az okai, amiért úgy döntött... Csak a Szenátus volt egy borzalmas rendszer, de egy disztopikus világban hol nem csináltak eddig rosszat a vezetők? De tényleg, van ilyen könyv? Írjátok meg, ha tudtok ilyet! 😀

A főszereplőlány, Kira Walker 16 éves, mégse lehetett soha igazán kamasz. Öt évesen elvesztette a szüleit, és egy menekülttáborban talált rá Nandita. Jelenleg öt fogadott nővérével él egy házban East Meadowban, a többi megmaradt negyvenezer emberrel együtt.

Kira azért tanult orvosnak, hogy megtalálja az RM vírus ellenszerét, ami miatt nem lehetnek gyermekeik. Mikor nővére teherbe esik, még sürgetőbbnek érzi az ellenszer megtalálását, és a szülészetről átkéri magát a kutatási osztályra... Majd rájon, hogy már csak egy  helyen nem keresték az ellenszert: a Részlegesekben.

Kira eltökéltsége és kitartása példaértékű, és elhiszem, hogy képes megmenteni az emberiséget. Ha nem is egy könyv, de három csak elég lesz neki... Majd meglátjuk, a harmadikat még nem olvastam el.

Marcus, Kira barátja a humoros beszólásaival sokszor oldotta a hangulatot, amiért nem lehetek elég hálás neki. Sokszor nevettem fel hangosan a beszólásain.


"– Nos, hát akkor azt hiszem, köszönettel tartozunk, amiért nem lőtt le senkit – mondta Marcus. – Az én hozzájárulásom abban merült ki, hogy ne vizeljem össze magamat. Ráértek később megköszönni."

Aztán ott van nekünk Samm... Ebben a részben nem tudta igazán megcsillogtatni, hogy ki is ő, de szerintem ő lesz a többi kötet fénypontja, (tudom, hehe), és alig várom, hogy a harmadik részben újra olvashassak róla.

Összegzés

Számomra ez a könyv maga a csoda, minden sorát szeretem, és legszívesebben amint elolvastam a harmadik részt, újrakezdeném az egészet. 

Én tizenöt évesen olvastam először, és másoknak is ebben a korban ajánlom. A regény üzenete, felépítése érettebb fejet kíván. Nem is azért mert annyira durva jelenetek lennének benne leírva, hanem mert ha megértik és belegondolnak, akkor durva. 

Ajánlom neked ezt a könyvet, ha

  • szeretnél olvasni valamit, amiben a főhősnő célja nem a szerelem,
  • szereted a posztapokaliptikus világokat és a nehéz erkölcsi döntéseket
  • szereted, ha a természet visszaveszi az uralmat a világ felett
  • szereted az izgalmas és mindig pörgő történeteket
Jó olvasást!
Vanda

Megjegyzések

  1. Érdekes lehet ez a könyv, illetve a sorozat, kedvet kaptam hozzá én is! :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök neki! Egy próbát mindenképp megér, akár könyvtárból :)

      Törlés
  2. Érdekesnek tűnik ez a könyv, nekem is felkeltette az érdeklődésem, bár a mostani olvasmányom mellett nem érzem késznek magam erre. :D De az nagyon tetszett, ahogy írtál róla, egyértelműen látszik, hogy mennyire szereted. És szerintem ez nagyon jót tett az értékelőnek is. Sőt a felvetés is jó volt, hogy van-e olyan könyvsorozat, amiben az apokalipszis utáni kormányok nem csinálnak hülyeségeket, mintha muszáj lenne. Most átgondolva az eddigi olvasmányaimat, én sem tudnék ilyet mondani. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Boldog vagyok, hogy tetszett az értékelésem. Mostanában nehezemre esik írni a könyvekről, és sokszor elbizonytalanít msákonak az oldala, de lassan talán megtalálom a saját stílusom :D És ugye, hogy mindig hülye a kormány? Bár mindig csak alkalmazkodni akarnak, meg ez a disztópia lényege, de akkor is...

      Törlés
  3. Nekem ez az egész a The 100 sorozatra hajaz és ha a sok sorozat nem venné el az életem felét, akkor el is olvasnám a könyvet, mert akár lehetne a sorozat egyik spin-offja. Esetleg, ha van kedved nézz utána, ha még nem tetted. Könyvben is megjelent már Kass Morgan az írója, bár azt sajnos nem tudom, hogy magyarul megjelent-e. Na de lényeg, amit ebből ki akartam hozni, hogy még lehet én is beszerzem magamnak ezt a könyvet. Érdekes lehet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hallottam már a sorozatról, de még nem néztem utána bővebben. Amúgy magyarul is megjelent igen, a AMxim kiadó gondozásában :) Lehet majd rálesek jobban.

      Törlés

Megjegyzés küldése

Ezek is érdekelhetnek:

Monique Roffey: A sziget sellője | értékelés