Erin Morgenstern: Éjszakai cirkusz | értékelés

A cirkusz váratlanul érkezik. Nem jelzik előre plakátok, hogy jön, nem tud róla senki. Nyitásra mégis mindig ott tolonganak a kíváncsi emberek a kapuban. Mikor besötétedik, kigyulladnak a fények a cirkuszban, és végre beléphetnek ebbe a varázslatos világba.

Én és a könyv

A Goodreads szerint 2015-ben tettem fel a kívánságlistámra az Éjszakai cirkuszt, és idén hála az Agave könyveknek végre el is olvastam. Csak öt évet kellett rá várnom... De ahelyett, hogy beszereztem volna tízezrekért (a régi kiadást), most mint a Prológus blogger csapat tagja jutottam a könyvhöz.

 Recenziós példány, de a véleményem őszinte és teljes egészében a sajátom. Ha nem tetszett volna, leírnám. De spoiler: TETSZETT! Valamiért azt hittem, hogy az Éjszakai cirkusz ijesztő hely, és mindenféle sötét dolog történik itt, varázslat, mágia, meg minden.

Nézd meg az éjszakai cirkusz projekthez készült többi bejegyzést ITT

Fülszöveg

1886-ban egy rejtélyes utazócirkuszból nemzetközi szenzáció lesz. A Cirque des Rêves csak éjjel van nyitva, fekete és fehér színekben pompázik, és mindenkit vár, aki felfedezné kör alakú ösvényeit vagy felmelegedne tüzeinél.

Noha itt is találhatóak akrobaták, jósok és kígyóemberek, az álmok cirkusza nem szokványos látványosság. Egyes sátraiba beköltöztek a felhők, másokban jég van. Mintha valamiféle varázslat bűvkörébe vonná a szerelmeseit, akiket rêveurnek, vagyis álmodozónak hívnak.

A történet középpontjában két fiatal mágus áll: Celia és Marco. Kisgyermek koruktól fogva arra tanították őket, hogy mágikus erejük segítségével győzelmet arassanak a másik felett. Amikor Celia véletlenül rájön, hogy Marco az ellenfele, együtt lenyűgöző varázslatba kezdenek.

Véleményem

Röviden és tömören annyit tudnék mondani, hogy tetszett, de ha csak ennyi érdekelne téged, valószínűleg nem kezdted volna elolvasni ezt a bejegyzést.

Egész másra számítottam amúgy, azt hittem valamiért, hogy ez ilyen sötét, dark fantasy típusú sztori, és tele lesz gonosz meg semleges meg bonyolult karakterekkel, és hatalmas ijesztő harcokkal... Aki erre vágyik, az ne ezt a könyvet vegye le a polcról :D

Ugyanis arra kellett rádöbbennem, hogy a bonyolult karaktereken kívül a többi nem igaz rá. De egy kicsit se éreztem emiatt csalódást! Sőt, szerintem jobban is tetszett így, mint ha az lett volna, amit elképzeltem.

Az Éjszakai cirkusz világát több szemszögből, és több idősíkon ismerhetjük meg. Szerintem ez nagyon jót tett a könyvnek, kifejezetten élveztem, hogy ennyi emberből tevődik össze az egész, és nem csak azt tudom, amit a főszereplők, hanem sokkal többet – de nem annyira, hogy előre tudjam, mi fog történni.

A történet helyszíne az egész világ, de a közepén mindig az Álmok cirkusza áll. Ott vannak, vagy erről beszélnek, mert a cirkusz minden alapító tagra és szereplőre hatással van, és alakítja életét.

Celia és Marco a főszereplőink. Két mágus, akik gyerekkoruk óta arra készítettek, hogy egy párbajban mérjék össze az erejüket. Se ők, se én nem tudtuk elképzelni, milyen párbaj is lesz ez, hiszen  a mentoraik nem bántak túl bőkezűen a szabályokat, és magyarázatokat illetően.

Celia személyisége engem amúgy sokkal jobban megfogott, mint Marcoé. Az a kedvesség, alázat és erő, ami belőle áradt úgy éreztem engem is magával ránt a történetbe.

Marco kicsit idegen maradt nekem a történet folyamán, bár nem nagyon tett olyat, ami ezt indokolná, egyszerűen csak nekem nem jött át a szerepe.

A mellékszereplők nagy kedvenceim ebben a regényben. Nem csak papírmasé figurák, hanem valósághűek, saját motivációval, tervekkel, ötletekkel. Nagyon megszerettem mindegyiküket, de természetesen Pixi és Dixi, az ikerpár lett a kedvencem.

Pixi és Dixi a cirkusz megnyitójának éjszakáján születtek, és a cirkuszban is nevelkednek fel. Szüleik után (akik állatidomárok) nekik is állatos számuk van – kiscicákkal mutatnak be trükköket. Persze ennél többet is tesznek a regény folyamán, amivel nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy ne történjen hatalmas tragédia.

Ha megkérdeznék, hogy miért tetszett leginkább a könyv, akkor a stílusát mondanám, és ez alatt értem a hangulatteremtést, a szóhasználatot, a szereplők kidolgozottságát, és a varázslatot, ami körbelengi az egész könyvet.

Összességében, Erin Morgenstern egy olyan Cirkuszt hozott létre, amibe bármikor szívesen elmennék. Végigsétálnék a kedvenc sátraimon, vattacukorrózsát ennék, fűszerezett kakaót innék, és zárásig nem is gondolnék a valóságra.

Elvesznék azon az álombéli helyen, és boldogabb lennék bárkinél.

Ajánlom, ha:

– szereted a cirkuszt,

– bírod a különleges hangulatú könyveket,

– hiányzik egy kis varázslat az életedből,

– csatlakoznál a több száz álmodozóhoz a világ minden pontján,

– kíváncsi vagy, mennyi mindenről nem írtam az értékelésemben, ami egésszé teszi ezt a könyvet, de spoiler lenne.

Ha úgy érzed ez a könyv a te életedből sem maradhat ki, ITT tudod megvásárolni.


Köszönöm, hogy elolvastad ezt a bejegyzést!


Jó olvasást!
Vanda






Megjegyzések

Ezek is érdekelhetnek: