Tamzin Merchant: A ​Kalaposok | értékelés

A Kalaposok egy olyan történet, ami rabul ejti az ifjú olvasók szívét varázslattal, alkímiával és hihetetlen kalandokkal. Utazzunk együtt az 1700-as évekbe, egy mesebeli Angliába, ahol a ruháknak (vagyis hát nem csak nekik) varázsereje van.

Én és a könyv

Be kell vallanom, természetesen a borító volt az első, ami megfogott. Színes, érdekes és különleges és utólag visszanézve sokat mesél a történetről. Nem is vagyok benne biztos, hogy végigolvastam a fülszöveget, mert biztos voltam benne, hogy tetszeni fog a könyv, és így is lett.

Köszönöm a recenziós példányt a manó könyveknek!

Fülszöveg

Kordélia a legifjabb Kalapos. Családjának tagjai nemzedékek óta varázserejű fejfedők készítésével foglalkoznak. Akárcsak a Csizmadiák vagy a Kesztyűkészítők, ők is a Királyi Öltözék Mestereinek leszármazottai, akik munkájuk során mágikus összetevőket használnak és az alkímiában is járatosak. Jelmondatuk non nocere, azaz: ne árts! Amikor Kordélia meghallja, hogy apja, Proszperó kapitány a hajójával együtt a tengerbe veszett, nem akar hinni a fülének, és elhatározza, hogy felkutatja őt, akárhol is legyen. Nyomozása során olyan titokra derül fény, amire álmában sem gondolt volna. Úgy tűnik, hogy valaki a Mesterek közül arra használja a varázserejét, hogy háborút szítson… Kordélia talán kiderítheti, ki az, és miért vetemedett ilyen gaztettre.

Lapszéli jegyzetek

A könyvről röviden: 

- sorozat lesz (angolul a második rész 2022 februárjában jelenik meg The Mapmakers címen),

- függővége van, de nem annyira, hogy lerágd mind a tíz körmöd,

- Middle Grade könyv, de felnőtt fejjel is élvezhető

- fantasy elemeket tartalmaz.

Véleményem 

Apa megkérdezte ebéd után, hogy mit olvasok éppen, és egyszerűen képtelen voltam normálisan elmagyarázni, hogy miről is szólt ez a történet. Van ebben minden, ami a tökéletes gyermekkönyvekben kötelező: varázslat, elveszett szülők, hős gyerekek, barátság, szeretet, kaland és kihívások.

A francia király csakis a hivatalos mesteremberei (Királyi Öltözék Mesterei) által készített ruhákat hordja, amik különleges képességgel ruházzák fel őt. Nagyon izgalmasnak találtam ezt az alaptörténetet, főleg, miután többet is megtudunk erről az egészről (bízom benne, hogy a folytatásban még több izgalmas információt megtudunk majd).

A főszereplőnk, Kordélia, a Kalaposok család legifjabb tagja. Makacs lány, aki hisz a megérzéseiben, de cserébe (fiatalságának hála) kicsit szeleburdi is. Nagyon valósághű szereplőnek éreztem amúgy, mert amennyi mindent jól csinált, annyi mindent el is rontott mellé. 

Kordélia hisz abban, hogy apja nem halt meg a hullámok között, és feltett szándéka kideríteni, mi is az igazság. Ezzel egy olyan cselszövés nyomába indul, ami sokkal összetettebbnek ígérkezik, mint azt bárki is gondolta volna.

A mellékszereplők közül sokan lettek a kedvenceim. Talán kevésbé voltak kicsit kidolgozva, mint Kordélia személyisége, de ez így az első részben egyáltalán nem volt zavaró. Georgina hercegnő kifejezetten szimpatikus számomra, és remélem a következő részekben találkozhatunk még vele.

A többi Mester családja is érdekesnek tűnik, bár furcsállom, hogy mindegyiküket olyan gonosznak tüntette fel az író. De lehet csak azért mert Kordélia szemén keresztül látjuk a dolgokat. Ha másik családból lenne a főszereplőnk, valószínűleg a Kalaposokat is gonosz és undoknak láttatná.

A történet gyerekeknek íródott, de felnőtt fejjel is élveztem a stílusát, és számomra nem várt fordulatokkal volt tele. Mondjuk erről egy korábbi bejegyzésemben már írtam: lehet mások simán kitalálnak olyan fordulatokat, amiket én nem, mert én annyira nem szoktam agyalni rajtuk, csak élvezem a könyvet. :D 

Sok kedvenc jelenetem van a könyvből, sokszor nevettem is rajta. Az egyik biztosan az, mikor majdnem kardvívás történik (Kordéliának jó érzéke van a kalapokhoz és erejükhöz), a másik pedig egyértelműen a szökés a házból (kedvenc mellékmellékszereplőimmel).

Összességében remek sorozatkezdő kötetet olvashattam. Minden szereplőt nagyon megkedveltem (persze, kivéve a gonoszakat, de őszintén, közülük az egyiket még így is sajnálom, és kicsit átérzem a helyzetét). A regény stílusa és világa magával ragadt, és alig várom, hogy többet olvashassak a erről a varázslatos világról.

Ajánlom, ha

- egy jó Middle Grade könyvre vágysz,
- az 1700-as évekbe utaznál, Angliába,
- szeretnéd, ha mágikus ruhadarabokat hordhatnál,
- vagy készíthetnél.


Ha felkeltette az érdeklődésedet a regény, akkor ITT tudod megvásárolni!
A Nyári könyvkoktél projekthétre írt többi bejegyzést ITT tudod elolvasni.

Vigyázzatok magatokra és olvassatok jókat!

Vanda

Megjegyzések

Ezek is érdekelhetnek:

Monique Roffey: A sziget sellője | értékelés