Tittel Kinga: A ​Duna kincsei | értékelés

A Duna mindig is lenyűgözött nagyságával, akárhányszor elmentem felette a hidakon, vagy a partján sétáltam. Sejtettem, hogy sok érdekesség kapcsolódik hozzá, de azt nem, hogy ennyi minden! 

Én és a könyv

Budapest mindig is egy megfoghatatlan város volt a szememben, hiába származik innen a fél családom. A Mesélő zsebkönyvek sorozatra mikor rábukkantam úgy éreztem, talán segíthet jobban megismerni a fővárosunkat. És bár ez a rész nem róla szól, hanem a Dunáról, azért így is sok érdekességet megtudtam Budapestről is.

Köszönöm a könyvet a Kolibri kiadónak!

Fülszöveg

Tudtad, hogy akár hajóval is közlekedhetnénk a 4-6-os villamos vonalán? Szerinted hol mérik meg a Duna vízszintjét? Milyen kincsek találhatók a Duna mélyén? Mit nevezünk Budapest kacsájának? És tudtad, a város tengeri kikötő?

Ha szeretnél többet is megtudni a Dunáról, ha érdekel a magyarországi hajózás története, vagy az elfeledett dunai szakmák, illetve minden, ami Európa leghosszabb folyójával kapcsolatos, ez a könyv épp Neked szól!

A Mesélő Budapest zsebkönyv-sorozatának második része csodálatos körutazásra invitál: megmártózhatunk a régmúlt Duna-fürdőkben, kileshetjük a dunai aranyászok titkát, végül megpihenhetünk egy Buchwald-székben a csodálatos szőke – ám Strauss óta kék – Duna partján, hogy előkapjuk a zsebünkből A Duna kincseit, és onnan folytassuk egyedülálló felfedezőutunkat!

Lapszéli jegyzetek

A könyvről röviden

- ismeretterjesztő könyv a Dunáról,

- egy férfi zsebében kényelmesen elfér, nőként kénytelenek leszünk a kezünkben, vagy a táskánkban hordani,

- gyönyörűen illusztrált kiadás, régi képekkel, érdekességekkel,

- a végén játékos feladatok is találhatóak

Véleményem

Még sose értékeltem ismeretterjesztő kötetet, úgyhogy ez most egy kicsit másmilyen is lesz szerintem, mint az eddigiek.

Mondjuk nem csak, hogy nem értékeltem, nem is olvastam szerintem még ehhez hasonló könyvet ezelőtt.

A vírus miatt nem voltam Pesten már vagy egy éve, furcsa is volt kicsit úgy olvasni a Dunáról, hogy nem tudtam megnézni egy csomó mindent, amit rendes egyetemi életem során megtehettem volna.

A könyvecskét pár óra alatt kiolvastam, de ezt nem nagyon ajánlom másoknak, mert nagyon tömény volt így egyben a rengeteg információ, még akkor is, ha tele volt érdekességekkel.

Nem csak a budapesti szakaszról esik szó a könyvben (bár a fő hangsúly azon van), hanem a forrásától a végéig megismerhetjük legnagyobb folyónkat.

Átismételjük a hidak történetét, megismerhetjük a Duna halait, régi, már nem létező mesterségekről is szó esik, és persze, sok anekdotát is elmesélnek, vagy esetleg lelepleznek.

Az egyik legfurcsább érdekesség számomra a következő volt: 

Régen a Dunában még lehetett fürdeni, és több helyen is alakítottak ki erre alkalmas részeket. A "pajzán öregurak" pedig fizettek azért, hogy távcsővel leselkedhessenek a női uszoda bátor meztelen napozóit. Öhm, fúj?

Mindenki egyik kedvenc története a Lánchíd kőoroszlánjának legendája. Remélem a legtöbben már tudjátok, hogy a készítője nem ugrott a Dunába azért, mert nem volt nyelve az oroszlánjainak, pláne, mert hogy volt nekik. (Arany életrajzi regényében is szóba kerül az oroszlán, mint kiderült kortársak a szobrásszal, Marschalkó Jánossal, és ott még többet is megtudhatunk erről a történetről.)


A következő furcsa dolog számomra egyértelműen a Buchwald-székek története. Az üzletemberek mindig is leleményesek voltak. Fene gy ötlet volt székeket tenni a korzóra, és aztán pénzt kérni azért, hogy oda ülhessenek az emberek. Aztán már csak ezért is felkapott lett, mert fizetni kellett érte. Ti kipróbáltátok volna őket?

Én tuti, és nagyon sajnálom, hogy megsemmisültek a világháborúban :(

Az egyik kedvenc részem, amit nagyon sajnálok, hogy nem valósult meg, az az, hogy egy mini Velencét akartak csinálni Budapestre. Milyen menő lenne a Nagykörúton hajóval járni! Tuti imádnám. Mennyivel más lenne az egész város hangulata!

Összességében igazán élvezetes és hasznos kis zsebkönyv ez, rengeteg újdonságot tartogathat bárkinek (még talán az idősebb korosztálynak is), aki kíváncsi a Duna múltjára és jelenjére.

Ajánlom, ha

- keveset tudsz a Dunáról,
- szereted az érdekességeket,
- kíváncsi vagy, milyen volt az élet régen a folyóval,
- egy izgalmas, jól megírt ismeretterjesztő könyvet olvasnál.


Ha felkeltette az érdeklődésedet a regény, akkor ITT tudod megvásárolni!
A Nyári könyvkoktél projekthétre írt többi bejegyzést ITT tudod elolvasni.

Vigyázzatok magatokra és olvassatok jókat!

Vanda

Megjegyzések

Ezek is érdekelhetnek: